همکاری انجمن های علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه رامین خوزستان و دانشگاه شهید باهنر کرمان

اقتصاد کشاورزی ، نرم افزار ، بانک اطلاعاتی و پیوندهای مفید اقتصادی

همکاری انجمن های علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه رامین خوزستان و دانشگاه شهید باهنر کرمان

اقتصاد کشاورزی ، نرم افزار ، بانک اطلاعاتی و پیوندهای مفید اقتصادی

افزایش امید به بهبود اوضاع اقتصادی جهان

افزایش امید به بهبود اوضاع اقتصادی جهان    

 


 شاخص وضعیت اقتصاد جهانی برای دومین بار، در سه ماه دوم سال 2009 افزایش یافت. این روند افزایشی، هر چند به میزان بسیار کم، حاکی از بهبود وضعیت اقتصاد جهانی است.
به گزارش روابط عمومی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)، نتایج نظرسنجی اخیر اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) و موسسه IFO مونیخ نشان می‌دهد که شاخص وضعیت اقتصاد جهانی در سه ماه دوم امسال به میزان 3/14 واحد صعود کرد و از رقم 4/64 به 7/78 واحد در ماه آوریل رسید. این شاخص در ماه ژانویه 1/50 بود.
این گزارش بر اساس نظرسنجی به عمل آمده در ماه ژوئیه از 1049 اقتصاددان در 92 کشور جهان بدست آمده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که برخی عوامل از جمله نرخ بالای بیکاری و افزایش بدهی‌های دولتی در بسیاری از کشورها، نگرانی و مشکلات اساسی را در پایداری شرایط و دستیابی به ثبات در آینده‌ای نزدیک، پدید آورده است.
«ژان رزوادوسکی»، دبیرکل اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) با اشاره به ضعیف بودن علائم بهبود وضعیت اقتصادی خاطرنشان کرد: افزایش شاخص وضعیت اقتصاد جهانی برای دومین بار در سال جاری امید به بهبود وضعیت کنونی را تقویت می‌کند، اما اقتصاد جهانی همچنان در رکود و بحران به سر می‌برد و حتی گفته می‌شود که در برخی مناطق جهان با وضعیت دشوارتری روبه‌رو شده است.
بنا بر این گزارش، با وجودی‌که نتایج بررسی‌ها حاکی از کاهش زمینه‌های رکود در سطح جهانی است، اما مخاطرات و ریسک‌های عمده بر فضای نابسامان اقتصادی در ماه‌های آتی همچنان حاکم است.
نتایج به‌دست آمده به تفکیک مناطق جغرافیایی جهان نشان می‌دهد که شاخص وضعیت اقتصادی در کانادا و ایالات متحده آمریکا بهبود یافته که می‌توان دلیل اصلی آن را همزمانی دوره تحقیق با ارائه بسته‌های محرک اقتصادی دولت‌ها در این مناطق ذکر کرد.
در عین حال وضعیت اقتصادی و پیش‌بینی شرایط در ماه‌های آتی برای کشورهای واقع در اروپای غربی بهبودی قابل توجهی را نشان می‌دهد. یافته‌ها حاکی از افزایش شاخص اقتصادی در کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، اتریش و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. در منطقه اروپا تنها در کشور قبرس نشانه‌ای از بهبود وضعیت اقتصادی دیده نمی‌شود.
همچنین بررسی‌ها در منطقه آسیا نیز نمایانگر رشد شاخص در کشورهای این حوزه است. پیش‌بینی می‌شود در شش ماهه آتی شاهد افزایش صادرات در این کشورها باشیم و کاهش هزینه و افزایش سرمایه‌گذاری در این مناطق، هر چه سریعتر به کاهش زمینه‌های رکود بیانجامد. هر چند که در تمام کشورهای آسیایی شاهد روند بهبود نخواهیم بود. از جمله پیش‌بینی‌های انجام شده در چین، مالزی و ویتنام حاکی از کاهش رشد صادرات این مناطق در شش ماه آتی است.
در کشورهای حوزه آمریکای لاتین و آفریقا نیز با وجود شرایط بحرانی کنونی در این مناطق، نتایج بررسی‌ها گویای آغاز روند رو به رشد خروج از بحران و ایجاد ثبات اقتصادی در سه ماهه پایانی سال 2009 است. گزارش اخیر اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) و موسسه IFO یکی از عوامل موثر بر پایان دادن به رکود اقتصاد جهانی را مبارزه با فساد عنوان می‌کند. این گزارش با اشاره به اقدام بی‌سابقه فعالان عرصه کسب‌وکار جهانی در صدور بیانیه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار انجام موثرتر و قوی‌تر مفاد کنوانسیون ضد فساد سازمان ملل متحد شده است. مدتی قبل، سران کسب‌وکار جهان در نامه‌ای خطاب به بان کیمون (Ban Ki-moon)، با اعلام حمایت از مفاد کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد، از آن به عنوان اولین و مهمترین سند جهانی علیه فساد مالی بین‌المللی یاد کرده و خواستار تامین چارچوب‌های نهادی و نظارتی این کنوانسیون در کاهش فساد مالی برای حضور یکپارچه و هماهنگ فعالان عرصه اقتصاد جهان شدند.
نمایندگان چهار سازمان مهم بین‌المللی از جمله اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)، موسسه ترنسپرنسی اینترنشنال (Transparency International)، معاهده جهانی سازمان ملل (UN Global Compact) و برنامه مجمع جهانی اقتصاد علیه فساد (PACI) در این بیانیه با تقدیر از اهتمام سازمان ملل به تدوین مقررات عمومی ضدفساد جهانی در قالب این کنوانسیون، آن را ابزاری حیاتی در مقابله با فساد برشمردند و کنفرانس آتی احزاب دولتی (States Parties) را که در ماه نوامبر در دوحه برگزار می‌شود، فرصت مناسبی در راستای بازنگری مکانیزم‌های اجرای سیاست‌های ضدفساد و افزایش آگاهی از تاثیر منفی فساد در سطح بین‌المللی عنوان کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «به‌ویژه در دوره آشفتگی اقتصادی و بحران مالی جهانی، انجام مکانیزم‌های بازنگری اجرای موثر کنترل و پیشگیری موفقیت‌آمیز فساد، ضروری است. بحران اقتصاد جهانی ناگزیر مقررات رفتاری و استانداردهای اخلاقی را تهدید می‌کند و در نتیجه خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر ساختار نهادهای اقتصادی وارد آورده که بازیابی آن اصول، دشوار خواهد بود.»


مرجع :روزنامه  دنیای اقتصاد 

شماره: ۱۸۸۹   

یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸

معرفی رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی

سلام 

با توجه به اینکه دیشب نتایج کنکور اعلام شدند و ورودی های جدید نیز به دنبال اطلاعاتی درباره این رشته خواهند بود ما یک مطلب رو که بچه های اقتصاد کشاورزی ۸۷ دانشگاه ساری در مورد معرفی رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی گردآوری و منتشر کردند اینجا هم براتون میزنیم :  

(این نکته رو هم بگیم که اگه اطلاعاتی رو هم درباره دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین میخواید بدونید با سرچ در وبلاگ های رامینی میتوانید به اطلاعات کم و بیش مفیدی دست پیدا کنید)

 

در بین رشته های مهندسی کشاورزی، ۳ رشته از گروه ریاضی-فیزیک دانشجو می پذیرد: مهندسی آب، مهندسی مکانیک ماشینهای کشاورزی و مهندسی اقتصاد کشاورزی.

تعریف:

اقتصاد کشاورزی به مجموعه ای از علوم و روشها اطلاق می شود که عوامل اقتصادی موثر در امور کشاورزی، روابط اقتصادی موجود بین عوامل تولید کشاورزی و کاربرد اصول اقتصادی را در تولید و توسعه کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

ادامه مطلب ...

بازار یابی چیست؟

 بازار یابی چیست؟ 

واژه بازاریابی واقعا به چه معناست ؟ بسیاری از مردم اشتباهاً واژه بازاریابی را فروش و تبلیغات پیشبردی معنی می کنند.جای تعجب نیست که امریکاییان همه روزه با آگهی های تبلیغاتی تلویزیون ، روزنامه ، پست مستقیم و مراجعه فروشندگان مورد هجوم قرار می گیرند . همواره کسی در صدد فروش چیزی به ما است و به نظر می رسد ما را از مرگ ، مالیات وفروشندگی گریزی نیست . چنین است که وقتی دانشجویان در می یابند فروش فقط جزء کوچکی از مجموعه بازاریابی است ، بسیار حیرت زده می شوند.پس فروش فقط یکی از چندین و نه مهمترین وظایف بازاریابی به شمار می رود. اگر و فقط اگر بازاریاب در تشخیص نیازهای مشتری ،تولید کالای مطلوب ، قیمت گذاری ،توزیع و تبلیغات پیشبردی توفیق حاصل نماید ، آن هنگام کالا به سهولت به فروش خواهد رسید... ادامه مطلب ...

مشکلات رشته ی اقتصاد کشاورزی

مشکلات رشته ی اقتصاد کشاورزی


رشته مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی از معدود رشته های کشاورزی است که از میان داوطلبان رشته علوم ریاضی از طریق کنکور سراسری دانشجو می پذیرد.  

هدف ایجاد این رشته در دانشگاه ها

امر تولید در کشاورزی مانند هر نوع فعالیت دیگری فرایندیست که طی ان منابع تولید بر اساس نظام و اهداف معینی با هم ترکیب شده و محصولاتی را تولید می کنند که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در جهت رفع نیازهای بشر مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به محدودیت و کمیابی منابع تولید در کشاورزی (زمین-اب-نیروی انسانی ماهر و سرمایه) برای استفاده بهینه از منابع تولید و به کارگیری این‌گونه منابع برای کسب محصولات کشاورزی و در عین حال رعایت معیارهای اقتصادی لازم است، متخصصانی تربیت شوند که با توجه به دانش و تجربیات خود در علوم کشاورزی و اصول علم اقتصاد و مدیریت مزرعه بتوانند در زمینه های برنامه ریزی به اقتصاد تولید کشاورزی و تحلیل و ارزیابی برنامه های توسعه کشاورزی در سطوح مختلف (ملی و منطقه ای)، دانش و مهارتهای لازم را کسب کرده تا بتوانند منشاء خدمات مفیدی گردند که تربیت این متخصصین از جمله اهداف تاسیس رشته و گروه اقتصاد کشاورزی می باشد. 


زیر شاخه های رشته اقتصاد کشاورزی
 زیرشاخه های این رشته را میتوان به قسمت های زیر تقسیم کرد
1.درسطح مزرعه 2.درسطح کلان 3.اقتصاد منابع طبیعی
این رشته در سطح مزرعه به دو زیر شاخه 1.مدیریت مزرعه  2.اقتصاد تولید     ودر سطح کلان به دو زیر شاخه 1.بازار یابی  2. توسعه وسیاست کشاورزی تقسیم می شود. 


از بین گروه های اقتصاد کشاورزی دانشکده های کشاورزی،گروه اقتصاد کشاورزی پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران ازجمله قدیمی ترین گروه های اقتصاد کشاورزی در ایران است.
این گروه فعالیت خود را درسال 1342در سطح آموزش کار شناسی واز سال 1350 در مقطع کارشناسی ارشد رشته های اقتصاد کشاورزی و مدیریت کشاورزی واز سال 1373درمقطع دکتری کشاورزی با گرایشهای مدیریت مزرعه وتولید کشاورزی، اقتصاد منابع طبیعی،بازار یابی محصولات کشاورزی وسیا ست وتوسعه محصولات کشاورزی اغاز کرده است و در حال حاظر به عنوان قطب علمی مطالعات استراتژی توسعه کشاورزی پایدار در سطح ملی انتخاب شده است.  
 
حال باید دید چنین رشته ایی کاربردی که در کشور های پیشرفته از لحاظ کشاورزی همچون استرالیا وامریکا به عنوان رشته ای معتبر شناخته می شود و  فارغ التحصیلان ان می توانند منشا خدمات مفیدی باشند  و بسیاری از معضلاتی را که کشاورزی با ان مواجه است حل کنند در ایران دارای چه مصائب ومشکلاتی است؟

1.اولین واساسی ترین مشکل رشته اقتصاد کشاورزی در کشور ما، عدم شناخت کافی نسبت به این رشته با وجود سابقه ی حدود 50 ساله ی ان در ایران است،نداشتن اطلاعات کافی در باره ی علم اقتصاد کشاورزی و کاربرد های ان در جامعه، دانش اموزان و خانواده هارا نسبت به انتخاب این رشته بی رغبت می کند.


2. رشته ها ی دانشگاهی برای ادامه ی حیات وپیشرفت نیازمنداطلاعات به روز علمی واساتید مجرب هستند،  این امر در مورد رشته اقتصاد کشاورزی یا با غفلت مواجه شده یا امکاناتی برای آن فراهم نبوده است.به طور مثال می توان به کمبود اطلاعات علمی به روز شده و استادان مجرب بعضی  دروس به دلیل مشغله اساتید انها  در دانشگاه تهران  که قطب  این رشته است پرداخت وبااین وجود از دیگر دانشگاه های ایران انتظاری بیشتر از این نمیتوان داشت.

3. دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی مجبور به گذراندن دروس متنوعی از سایر رشته گرایشهای مهندسی کشاورزی هستند که به عنوان کارشناس و متخصص اقتصاد کشاورزی برای ارزیابی طرحهای کشاورزی به ان نیازمندند، این در حالیست که بسیاری از ارگانهای مرتبط اصلا از وجود چنین گرایشی بی خبرند و توانایی دانش اقتصاد فارغ‌التحصیلان این رشته را قبول ندارند و در واقع ذهنیت موجود در بازار کار نسبت به این رشته باعث شده است که دانش‌اموختگان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی بیشتر از سایر فارغ التحصیلان دانشگاهی با مشکل روبرو شوند.
به طور مثال ارزیابی طرح‌های کشاورزی که یکی از توانمندی‌های فارغ التحصیلان اقتصاد کشاورزی است و برای ان اموزش دیده‌اند، در بانک کشاورزی به فارغ التحصیلان سایر رشته‌های کشاورزی سپرده می شود که البته بانک کشاورزی در چند سال اخیر نسبت به استخدام نیروی انسانی کارشناسی خود تغییر نگرش داده است.  


4.یکی دیگر از مشکلات مهم رشته اقتصاد کشاورزی،افزایش بی رویه ظر فیت پذیرش دانشجو در این رشته می باشد این در حالیست که هنوز جایگاه  این رشته و فارغ تحصیلان فعلی ان در جامعه وفرصت های شغلی موجود تبیین نشده است.این موضوع قطعا در اینده به چالش اساسی برای فارغ التحصیلان رشته اقتصاد کشاورزی تبدیل خواهد شد. 


5. یکی دیگر از مشکلات اساسی این رشته نبود یک معیار هماهنگ در سر تا سر کشور برای استخدام فارغ تحصیلان است که گاهی اوقات منجر به تایید صلاحیت علمی فارغ التحصیلان ضعیف تر نسبت به فارغ التحصیلان قوی تر می‌شود که از این جهت باید به ایجاد هماهنگی‌های بیشتر و همراه کردن دانشگاه‌هایی که در این زمینه‌ها عملکرد ضعیفی دارند با دانشگاه‌های معتبر و بزرگ کشور توجه ویژه‌ای مبذول شود. 


6. تا چند سال پیش بسیاری از واحدهای درسی کشاورزی عمومی که ارتباط زیادی با این رشته نداشتند و دروس تخصصی گرایش‌های دیگر رشته مهندسی کشاورزی محسوب می‌ شدند به دانشجویان اقتصاد کشاورزی ارائه می شد که این مشکل تا حدودی رفع شده است. ولی مشکلی که هم چنان وجود دارد اینست که دروس کاربردی این رشته مثل دروس اقتصاد سنجی و برنامه ریزی خطی که بسیار در این رشته مورد استفاده قرا می‌گیرد، فقط در 3 واحد درسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شود که بسیار کم است.  


7. نبود روحیه ی دانش اندوزی و پژوهش دربین دانشجو ها ی این رشته در دانشگاه ها بخصوص در دانشگاه های ضعیف  نیز یکی از معضلات این رشته است. 

   

راه حل

توجه به این رشته در دانشگاهها به دلیل اهمیت کلیدی بخش کشاورزی در چرخه اقتصاد کشور باید مدنظر قرار گیرد و به مواردی چون گنجانده شدن هرچه بیشتر دروس تخصصی مرتبط با اقتصاد در دروس ارائه شده و تلاش اساتید و صاحب منصبان این رشته برای شناساندن این رشته به مراکز مختلف شغلی و ایجاد شرایطی برای برقرای ارتباط دانشجویان با مراکز شغلی مرتبط از طریق واحدهای کارورزی توجه شود.

مرجع:سایت آموزشی سبزایران

وزیری با مدرک اقتصاد کشاورزی

وزیری با مدرک اقتصاد کشاورزی 

 

به گزارش سایت اکو نیوز صادق خلیلیان هفته گذشته از سوی رئیس جمهور برای تصدی پست وزارت جهاد کشاورزی در کابینه دهم به مجلس معرفی شده است.وی که در دولت نهم قائم مقام وزیر کشاورزی بود برنامه های خود را به نمایند گان مجلس ارائه کرده است. باید دید آیا با اقبال نمایند گان مواجه خواهد شد یا خیر. 

از جمله برنامه های وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:  

1 -  توجه به اجرای سیاست پیشرفت و عدالت، حذف رانت‌ها و باندهای قدرت و ثروت در چارچوب حوزه وظایف
2- استفاده از نیروهای توانمند، با انگیزه، مبتکر و خلاق با روحیه جهادی و بسیجی در زمینه‌های مشاوره‌ای، مدیریتی و اجرایی براساس اصل شایسته سالاری
3- کاهش حجم وسیع اداری، اصلاح ساختارها، بهبود فرآیند انجام امور و افزایش کارایی مدیریت‌ها
4- اجرای برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های اصل44 قانون اساسی و به کارگیری از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات بخش کشاورزی در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر از جمله افزایش تولیدات و افزایش فرصت‌های شغلی جدید متناسب با نیاز کشور.
5- توجه به اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها براساس اصول توسعه پایدار کشاورزی، حفظ ذخایر آب و خاک و ذخایر ژنتیک گیاهی ودامی و ارتقای بهره‌وری عوامل تولید براساس اصل دانایی محور و به کارگیری فناوری‌های نوین.
6- جذب و تقویت ارتباط با نخبگان، متخصصان و دانشگاهیان در زمینه ارائه راهکارها و مشارکت در پیشبرد امور و حل مشکلات بخش کشاورزی.
7- افزایش درآمد کشاورزان، روستاییان و عشایر و بهبود زندگی آنان.
8- توجه به توسعه متوازن روستاها و مناطق عشایری در حیطه وظایف وزارتخانه.
9- تلاش در جهت کاهش مخاطرات و ریسک‌های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و توسعه نظام‌های حمایتی
10- ارتقای سطح بهداشت و سلامت محصولات تولیدی 

بیوگرافی صادق خلیلیان 

 صادق خلیلیان متولد 1338_اهواز است. وی در حال حاظر عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس دانشکده ی کشاورزی (گروه اقتصاد کشاورزی) است.  

از سوابق مدیریتی وی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-عضو شورای هیأت هفت نفره واگذاری زمین خوزستان، اهواز به مدت حدود 2 سال 63-1361-مسئول طرح و برنامه جهاد سازندگی خوزستان اهواز حدود 2 سال 69-1368
-قائم‌مقام معاونت طرح و برنامه وزارت جهاد سازندگی تهران حدود 3 سال 74-1372  -معاون دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیأت رئیس دانشگاه تهران 5/2 سال 76-1374
-رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس تهران 2 سال 78-1376
-مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تهران 9 سال 88-1379
-عضو شورای عالی بانک‌های کشور تهران 2 سال 86-1384
-عضو شورای عالی بیمه مرکزی ایران تهران 3 سال 86-1384
-معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی تهران 5/3 سال 87-1384  

 
سوابق علمی تحصیلی

خلیلیان دارای مدرک کارشناسی مهندسی خاک شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز 1363
فوق لیسانس اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس 1368
ودکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس 1375 گرایش تخصصی اقتصاد منابع طبیعی است 

سایر سوابق علمی
ـ دانشیار پایه 19
ـ تدریس دروس: اقتصاد کلان ـ اقتصاد سنجی ـ اقتصاد منابع طبیعی و توسعه پایدار برای
دانشجویان فوق‌لیسانس و دکتری از سال 1375 تاکنون
ـ استاد راهنمای 52 پایان‌نامه فوق‌لیسانس و دکتری
ـ تألیف بیش از 30 مقاله علمی ـ پژوهشی داخلی و خارجی در مجلات علمی معتبر و ارائه
ده‌ها مقاله در کنفرانس‌های علمی
ـ پژوهشگر برتر دانشگاه تربیت مدرس در سال 1381
ـ تألیف کتاب اقتصاد منابع طبیعی