همکاری انجمن های علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه رامین خوزستان و دانشگاه شهید باهنر کرمان

اقتصاد کشاورزی ، نرم افزار ، بانک اطلاعاتی و پیوندهای مفید اقتصادی

همکاری انجمن های علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه رامین خوزستان و دانشگاه شهید باهنر کرمان

اقتصاد کشاورزی ، نرم افزار ، بانک اطلاعاتی و پیوندهای مفید اقتصادی

بهره و ربا تفاوتی با هم ندارند

استاد دانشگاه تهران:
بهره و ربا تفاوتی با هم ندارند
اعتبار- استاد دانشگاه تهران گفت: با توجه به تصویب قوانین متعدد در ارتباط با اقتصاد در کشور، قانون بانکداری بدون ربا که در سال 62 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، نزدیکترین قانون به اقتصاد و شریعت اسلام است.  
 


به گزارش اعتبار ، به نقل از  ایرنا ، حسن سبحانی  در همایش ˈنسبت بین بازار سرمایه و نظام بانکداری بدون رباˈ در دانشگاه تبریز افزود: این قانون در اجرا با مشکلاتی مواجه بوده که بررسی دستاوردها و کاستی آن ضروری به نظر می رسد.

وی با اشاره به نقش پول در اقتصاد ادامه داد: پول برای آسان سازی مبادله کالا درست شده و همواره براساس همین وظیفه تعریف و از نظر تقدم و تاخر اول کالا سپس پول بوده در حالی که بیشتر افراد پول را اصیل می دانند که نماینده کالاست و می تواند کالایی را به کالای دیگر تبدیل کند.

سبحانی با اشاره به کارکرد مبادلاتی پول و بوجود آمدن بانک ها و صرافی ها گفت: در ابتدا بانک های اولیه بهره را با داد و ستد پول همراه کردند تا برای بانکدار صرفه اقتصادی داشته باشد و برای مشتری انگیزه ایجاد کند که دلایلی نیز برای این امر ارایه کردند.

وی با بیان اینکه در اسلام ربا و گرفتن بهره برای دادن قرض حرام و ممنوع است، اظهار کرد: نهی از ربا در قرآن بسیار شدید بوده و تعبیر جنگ با خدا و پیامبر را دارد و از نظر فقهی اگر قرضی اتفاق افتد و شرط شود که برای این قرض مازادی پرداخت شود ربا بوده و حرام است.

این استاد دانشگاه تهران گفت: برخی عقیده دارند که ربا با بهره متفاوت است و دلایلی دارند اما اکثریت بر این توافق دارند و به نظر من بهره و ربا تفاوتی با هم ندارند.

وی افزود: در نظام اقتصادی اسلام زمانی می توان منفعت گرفت که پول در پروسه ای به سرمایه تبدیل و وارد بازار واقعی کالا شود.

سبحانی با اشاره به تفاوت پول و سرمایه ادامه داد: پول نماینده سرمایه بوده و بهتر است برای این فعالیت اقتصادی اسلامی موسسه هایی تشکیل و نامی غیر از بانک به آن اختصاص می یافت.

وی اظهار کرد: شاید بتوان میزان سود را تخمین زد اما این تخمین ها قطعی نخواهد بود و مبنای نرخ سود وام های بانکی نیز باید براساس قیمت مورد وام در بازار کالا تعیین شود و بر اساس بازار پولی و نرخ تورم نباشد.

شنبه 9 دى 1391  14:41:55
نظرات 3 + ارسال نظر
محسن سیفی پنج‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:34 ق.ظ

اما به نظر من نظر ایشون پایه ی علمی نداره ... چرا که بهره ناشی از کاهش قدرت خرید مردم و وجود ارزش زمانی پول هست ... و این یه اصل ثابت شده است ...
اما ربایی که در قرآن و اسلام به اون اشاره شده در واقع سود اضافی یا پول اضافی ... یعنی مثلا اگه من 100 تومان به شما قرض بدم و سال دیگه ارزش زمانی پول من 120 تومان باشه شما اگه بیشتر از 120 به من پس بدی این رباخواریه ...

دراسلام ارزش زمانی پول درنظرگرفته نمیشود.و100تومان امسال سال آینده هم ارزش همان 100تومان را دارد.

محسن سیفی جمعه 15 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:34 ق.ظ

اینگونه نیست ... اتفاقا اسلام هم قبول داره اما تفاسیر اشتباه از اون شده ...
اگه میخواید رساله یه دانشجوی دکترا در این زمینه رو در اختیارتون قرار می دم تا متوجه بشید ...

اگرقبل ازقرض دادن پول توافق گرددکه باید بیش از 100تومان پرداخت گردد،مصداق رباست وحرام،اما اگربدهکارخودش مبلغ زیادتری پرداخت کند ثواب هم دارد.

جعفر سه‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1391 ساعت 05:59 ب.ظ

ارزش زمانی پول در نظام اقتصادی اسلامی (بنا به نظر فقها) موضوعیت ندارد و منطق ارزش زمانی پول مختص نظام های غیر اسلامی است. و کاهش یا فازایش ارزش پول در ایران حجتی بر حلال بودن بهره ای که بخاطر این تغییر ارزش مطرح می شود نخواهد بود چرا که نظام اقتصادی در ایران لزوما نظام اقتصادی اسلامی نیست.(یعنی نظام اقتصادی باید اصلاح شود نه احکام شرعی! )

بله.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد