همکاری انجمن های علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه رامین خوزستان و دانشگاه شهید باهنر کرمان

اقتصاد کشاورزی ، نرم افزار ، بانک اطلاعاتی و پیوندهای مفید اقتصادی

همکاری انجمن های علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه رامین خوزستان و دانشگاه شهید باهنر کرمان

اقتصاد کشاورزی ، نرم افزار ، بانک اطلاعاتی و پیوندهای مفید اقتصادی

رقابت شدید کارگزاران برای خرید جوش شیرین

به دلیل اختلاف 400 تومانی قیمت بین بورس و بازار؛ صورت گرفت


در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در رینگ پتروشیمی به جز رقابت برای خرید جوش شیرین و سود، رینگ پتروشیمی مانند دو هفته قبل در آرامش سپری شد. شایعه کاهش قیمت های پایه در بورس کالاطی دو هفته گذشته سبب شده است تا بازار داخل با کاهش مبادلات و در نتیجه رکود همراه شود
    

    این در حالی است که تقاضا طی دو روز اخیر در بورس و بازار داخلی نسبت به هفته های گذشته به شدت کاهش یافته است. بیشتر آگاهان بازار می گویند: با وجود افت تقاضا احتمال ریزش قیمت ها در روزهای آتی وجود دارد. این گروه معتقدند؛ عملی شدن یا نشدن شایعه افت قیمت های پایه از ابتدای ماه آبان، نمی تواند مانع روند نزولی قیمت ها در روزهای آتی باشد؛ چرا که با توجه به نوسان نرخ ارز، همچنین وضعیت نامطلوب اقتصادی و افت قیمت ها در بازارهای جهانی امیدی به رشد نرخ ها در بازار پتروشیمی وجود ندارد.
    با این حال در آخرین روز معاملاتی هفته جاری دو گرید پلی پروپیلن پتروشیمی مارون با رقابت کارگزاران مواجه شد، اما زیر قیمت فوب خریداری شد. این در حالی است که در هفته های گذشته بیشتر خریداران با توجه به اختلاف نرخ این کالاها در بورس و بازار به خرید آنها راغب بودند و این محصولات را با سقف قیمت خریداری می کردند. در حال حاضر تفاوت قیمت پلی پروپیلن در بازار و بورس به 100 تومان رسیده است و در نتیجه بیشتر واسطه ها با توجه به پیش بینی روند نزولی نرخ ها در روزهای آتی رغبتی به خرید این کالاها ندارند. در این روز Z30S در بورس کالابا نرخ یک هزار و 700 تومان معامله شد. این در حالی است که این کالادر بازار داخل یک هزار و 850 تومان است.در این روز همچنین بازار داخلی نیز با رکود شدیدتری نسبت به هفته گذشته روبه رو شد و در نتیجه نرخ کلیه محصولات پلیمری نسبت به دو روز گذشته افت داشت. البته با توجه به روند نزولی قیمت ها، بیشتر تاجران بازار در این روز از اعلام نرخ های محصولات پلیمری خودداری کرده و می گویند: بیشتر فعالان بازار در انتظار معاملات هفته آینده هستند تا روند بازار را پیش بینی کنند. با این حال در این روز سودکاستیک و جوش شیرین تنها کالاهایی بودند که رینگ پتروشیمی با سقف قیمت خریداری شده و در نهایت تسهیم به نسبت شدند. به اعتقاد فعالان بازار تفاوت نرخ این دو کالادر بازار و بورس سبب شده است تا بیشتر واسطه ها به خرید این کالاها علاقه نشان دهند. در حال حاضر تفاوت نرخ جوش شیرین در بازار و بورس 400 تومان در هر کیلو است. این در حالی است که نرخ این کالادر بورس کالاروز گذشته 400 تومان رقم خورد. در این روز نیز 53 هزارتن تقاضا برای خرید جوش شیرین بر تابلو ثبت شد. این اتفاق در حالی رخ داد که عرضه این کالاتنها هزارتن بود.

    البته در حال حاضر ثبت سفارش ها براساس ظرفیت های پروانه بهره برداری در بورس کالاو در رینگ پتروشیمی ثبت می شود و این موضوع سبب شده است تا بیشتر خریداران واقعی به نامه های وزارت صنایع در خصوص میزان ظرفیت ها معترض باشند. گفته می شود در حال حاضر در خصوص صحت و سقم بیشتر پروانه های بهره برداری تردید وجود دارد.


"مطلب تحلیلی از خانم کتایون دارابی - برگرفته از روزنامه ی دنیای اقتصاد"

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد